311 Staying Healthy During Pregnancy

Når du er gravid er immunforsvaret svekket og du kan lettere bli syk. Derfor er det viktigere enn noen gang å ta godt vare på deg selv. Her er vår veiledning til hvordan du kan forebygge sykdom under graviditeten, og noen tips om hvordan du kan takle vanlig svangerskapskvalme.

Hva kan jeg forvente av morgenkvalme?

Kvalme, brekninger og oppkast i de tidlige stadiene av svangerskapet er vanlige symptomer på morgenkvalme. Morgenkvalme er helt normalt, og til tross for navnet kan den komme når som helst på døgnet. Følgende kan lindre plagene:

Hvile: Ta jevnlige pauser og hvil; tretthet kan gjøre kvalmen verre 

Drikke: Drikk små mengder vann ofte, så du får i deg nok væske uten å føle deg stinn

Flere små måltider: Spis små porsjoner sunn mat rik på karbohydrater og med lavt fettinnhold

Kalde måltider: Kald mat kan være bedre enn varm mat, siden den lukter mindre

Praktiser god hygiene: Vask hendene grundig etter oppkast for å hindre spredning av bakterier

  • Oppbevar og tilbered råvarer og ferdiglaget mat atskilt
  • Hold eventuelle kjæledyr borte fra matlagings- og spiseområder.

Kosthold og mathygiene under svangerskapet

Helt fra de aller første stadier av svangerskapet må du være forsiktig med hva du spiser og hvordan du tilbereder mat. Graviditet kan gjøre deg mer utsatt for bakterier og infeksjoner som kan ha alvorlige konsekvenser for din egen helse og for det ufødte barnet. Riktig kosthold og god hygiene er veldig viktig.

For å gi barnet ditt en best mulig start på livet, er det viktig å sørge for at du har et sunt og balansert kosthold, og at du unngår følgende:

  • Myke og upasteuriserte oster og meieriprodukter.
  • Rå eller bløtkokte egg.
  • Lever, posteier og spekemat som parmaskinke og salami, kjøtt som ikke er gjennomstekt/ -kokt.
  • Ikke spis mer enn to porsjoner fet fisk i uken.
  • Prøv å begrense inntak av koffein til 200 mg  i døgnet (dette tilsvarer omtrent to kopper kaffe).

For å redusere risikoen for å skade deg selv eller barnet ditt, må du være ekstra forsiktig med hvordan du tilbereder mat.

Håndhygiene 
Vask hendene dine med vann og såpe både før og etter tilberedning og spising av mat. Hvis vann og såpe ikke er tilgjengelig så bruk Dettol Desinfiserende Håndgel som dreper 99,9 % bakterier. 

Rå matvarer
Når du tilbereder mat må du være spesielt forsiktig med rå matvarer - bakterier som finnes i rått kjøtt, fisk og egg kan lett spres til andre kjøkkenflater.

Tilberedning av mat
Rengjør redskaper og skjærebrett etter bruk. Vask med oppvaskmiddel og skyll med varmt vann. Tørk av overflatene med desinfeksjonsmiddel og engangsklut. Du kan bruke gjenbrukbare kluter, men da må du huske å rengjøre og desinfisere dem jevnlig.

Matavfall
Bruk alltid avfallspose og desinfiser avfallsbøtten etter at den er tømt. Hold alltid lokket på avfallsbøtten lukket for ikke å tiltrekke fluer og skadedyr.

Forkjølelse og influensa under svangerskapet 

Du trenger kanskje ikke en introduksjon til forkjølelse og influensa - antagelig kjenner du godt til hosten og den såre halsen forbundet med forkjølelse, verkende muskler og feber knyttet til influensa. God hygiene vil bidra til å redusere risikoen for å bli smittet av forkjølelse eller influensa fra virus på hendene.

  • Vask hendene ofte med såpe og vann eller bruk en desinfiserende håndgele.
  • Rengjør overflater regelmessig, spesielt kraner, dørhåndtak og brytere.
  • Unngå nærkontakt med personer som har forkjølelse eller influensa.
  • Dekk til munn og nese med et papirlommetørkle når du hoster og nyser.
  • Kast brukte lommetørkler i avfallsbøtten og vask hendene grundig etterpå.